الرئيسية / موضوع / العريس عليه ايه فى الجهاز والعروسة عليها ايه

العريس عليه ايه فى الجهاز والعروسة عليها ايه

عريس عليه ايه و اريد معرفه العروسه عليها ايه ولهذا فقد لاقيت موضوع مثل هذا وقلت انقله لكم حتى تعم الفائده من ناحية  العريس عليه ايه فى الجهاز والعروسة عليها ايه عند الاتفاق قبل حدوث الخطوبه والجواز او عند قراءه الفاتحه في منزل العروسه حيث وانه الكثير قد يجدون اختلاف بين البلاد المختلفه ولذلك فقد سوف اقول لشخص لا يجب على العريس ان يقوم باحضار و الاتفاق عليه اثناء الاتصال من دقيقه قبل الخطوبه وحدوث الزواج مع اهل العروسه وكذلك اهل العريس حتى تعم الفائده للجميع.

اتفاق الجواز مع الجهاز بين العريس والعروسه

فى إتفاق الجواز والجهاز
وإيه على العريس وإيه على العروسة
كل واحد يقولنا بلده وعاداتهم في إتفاق الجواز
يعنى الخطوبة والشبكة على مين والحنه والدخلة على مين والعريس عليه ايه فى الجهاز والعروسة عليها ايه.

العريس عليه ايه فى الجهاز والعروسة عليها ايه
الشقة بين العريس عليه ايه فى الجهاز

 

العريس عليه ايه فى الجهاز والعروسة عليها ايه

يحدث الجهاز في محافظة الفيوم إن العروسه عليها الجهاز الي هووو الادوات والاجهزززه وممكن السجاااد وعل فكرره الجهااز. بيعدي ال100 الف نيجي بقه للعريس.
الفرش كله والستاير والشبكه الي ققلهااا 100. جرام، واللبس كله عل العريس والفرح عل العريس وفي حاجه اسمهاا ( سياااق او طبليه الاقاضي ). دي عباره عن فلووس بيدفعهااا العرريس للعرروسه من 10الاف ل40 غير الشبكه.

العريس عليه ايه فى الجهاز والعروسة عليها ايه
العريس عليه ايه فى الجهاز والعروسة عليها ايه

العريس عليه ايه في اتفاق الجهاز مع اهل العروسه في الشرقية في الشرقية
العروسة عليها الخطوبة
ماعدا فستانها و الميك اب و كل ما يختص بيها في اليوم ده و اكيد الشبكة يعني اللي بتختلف من عيلة للتانية قيمتها !
العريس الفرح و الشقة طبعا و الفرش
(الخشب ) وهي المطبخ و الاجهزة الكهربائية و حاجات النيش.

  •  السجاد.
  • الستاير.
  • النجف دول بيتقسموا ع حسب كل واحد عايز يعمل ايه.
  • اما الحنة الاتنين بيعملوا هي بتعمل في بيت اهلها.
  • بيبقى فيه طبخ و كده و هو نفس الشيء في بيت أهله.

بتختلف طبعا من بلد التانيه احنا عندنا الخطوبه بتكاليفها على العروسه والفرح على العريس في الجهاز العريس بيجيب الفرش والعروسه عليها ايه بقى في الجهاز

  • المطبخ
  • الاجهزه
  • المفروشات
  • السجاد
  • العريس النجف والستائر والتتجيد

إسكندرية الخطوبة لو فى قاعة بالنص لو فى بيت العروسة تبقى على العروسة بس الكوافير والمصوراتى على العريس كتب الكتاب على العريس الفرح بالنص.

الناس اللى بتقول في الصعيد العريس بيبجيب شبكه ماتاقلش عن 70 الف السؤال هنا هو الصعيد كلها اغنيه طيب هو مفيش ناس في الصعيد تحت خط الفقر عشان نعرف حقيقة العريس عليه ايه فى الجهاز والعروسة عليها ايه.

الخطوبه ع العروسه بس الكوافير و الفستان ع العريس
الجهاز بقا انا عن نفسي الاجهزه الكهربائية كلها احنا اللي هنجيبها والسجاد والستاير والمطبخ وهو الخشب والاوض و السفره والنيش والصالون والنجف مش فكره ف ايه تاني والدهب جالي ب 8000 والدخله اكيد على العريس.

عاداتنا بناخد مهر وشبكه وبنجهزش وبنجبش ولا حاجه ولو ظروف العريس صعبه بنتنازل عن الشبكه كفايه دبله وخاتم وبناخد مهر بسيط خالص بس.

العروسة عليها ايه في جهاز الجواز

الخطوبة ع العروسة والشبكة على العريس والعريس بيجيب ع اده يعني ممكن دبلة وخاتم وغويشة او بلاش خاتم والحنة ع العروسة و الفرح ع العريس والعريس بيجيب اوضة النوم واوضة تاني والعروسة بتجيب النيش والانتريه او ممكن يبدلوا مع بعض ف الاربع حاجات دي والعروسة بتجيب الباقي، هذه المعلومه ايه على العريس وايه على العروسه في الجهاز عند الاتفاق من نقادة محافظة قنا.

وساذكر اهداف الفتيات عن اجابه سؤال ايه على العروسه وهي على العريس في الجهاز ان العروسه عليها الخطوبه واوضه ومطبخ ده غير الاجهزه والمفروشات والبلاستيكات وكل الحوارات دي والملايات والالحفه وليله كبيره اوي سيلدتك هو بيجيب موبيليا ونجف وستاير وسجاجيد الاوض اللي هيفرشها وعليه الفرح وسعات بيبقي بالنص وعليه الشبكه طبعا والحنه بتبقي عند العروسه وممكن كل واحد يعمل ليله لنفسه مع ان المفروض كل ده ع العريس يعني وهكذا شرحت العريس عليه ايه فى الجهاز والعروسة عليها ايه قبل الخطوبة.