الرئيسية / موضوع / بنتي مش بتسمع الكلام وعلطول سيئة الرد علي او على باباها

بنتي مش بتسمع الكلام وعلطول سيئة الرد علي او على باباها

انت مش بتسمع الكلام و على طول بترد علينا رد وحش ومش عايزه تكمل تعليم او بمعنى اصح المدرسه عندها حاجه وحشه و شايفه ان التعليم دوت مش عايزه تكمل فيه مع انها بنت بس مش بتسمع الكلام مني ولا من باباها و في ناس كتيرنصحتني من نصائح مختلفه رغم ان الكثير من هذه النصائح لا اراها صحيحه مثلا اذا اردت الذي جاءه اليها عندما قلت لهم ان ابنتي لا تسمع الكلام مني او من خلال والدها في المنزل.

حل البنت اللي مش بتحب الدراسة

بالنسبة للمدرسة جمدي قلبك و متوديهاش و متديش دروس حتى لو ضاعت منها سنة و ايه يعني و قوليله خلاص مش عايزة تتعلمي بلاش… مفيش مصروف طالما قاعدة في البيت ولو عايزة فلوس تنزل تشتغل و اتفقي مع اي حضانة تروح ناني ما هي مش معاها شهادة .. طيب طلبت تروح مدرسة توافقي بشروط تحضر فصولها مفيش دروس غير بالكتير ماده لازم تبذل مجهود .. و الاكل اعملي اللي انتي عايزاه عاجبها تاكل مش عاجبها الثلاجة عندك اعملي لنفسك الاي عايزاه مفيش اكل من برة.

الامتحانات على الابواب حتى لو مدخلتش الامتحان او سقطت مش مشكلة تدخل الملحق في الصيف مدخلتش تعيد..تعيد دلوقتي بدل ما تضيع عمرها ..
كل شهر روحي اي مستشفى الدمرداش للاطفال مثلا و خليها تشوف الناس اللي مش معاهم فلوس و نايمين في الشارع و الاطفال اللي مرضى ربنا يشفيهم عشان تعرف نعم ربنا عليها وديها تحفظ قرأن و تصلي مش غصب بس مقابل مكافأة مثلا.

بنتي لا تحب المدرسة اعمل ايه

انا ضد موضوع انها توصلك الدراسه والمدرسه لان التعليم مهم جدا ورغم انه قد يكون امن للطفل او بنت رغم ان عمرها 11 سنه مش صغيره تقريبا خلاص بتخش على المرحله الاعداديه كمان كام سنه لكن المدرسه تعتبر مهمه جدا ولكن لازم نشوف موضوع اصحابها عاملين الزاي هل هي عندها اصحاب بنات كويسين من الناحيه الاخلاق ام لا.

ازاي اربي بنتي اللي مش بتسمع الكلام

تربيه الاطفال من البنات او الاولاد قد تكون حل مشكله عند بعض الاباء ولكن الموضوع يحتاج الى الصبر و كان الرد السابق غير مناسب اطلاقا حيث لا يجب ان تترك البنت المدرسه ولكن كان هذا الراي ام او بنت يقبل كرهت ولكنني ضد هذا الكلام تمام الحديث وانا الدراسه في مجال الاطفال هام جدا.

التربية عاوزة صبر كبير جدا
متتوقعيش ان لو عاقبتيها اليوم هاتتصلح بكرا
الصفات دي كلها اانتم السبب فيها بقصد او بدون قصد
لازم تبتدي مع نفسك وتشوفي مواطن اهمالك لها جت ازاي
بتتصرفي مع بنتك صح ولا خطأ
لازم انتي اللي تتغيري الاول ف تعاملك معاها عشان هي كمان تتغير
والعصبية والزعيق مش بيحلوا مشاكل
حاولي تتجاهلي من تصرفاتها شوية ومتحطهاش تحت المتظار
بلاش الكلام السلبي
انتي مش نظيفة
انتي خايبة
انتي فاشلة
دا كلام لما تسمعه ف كل موقف وكل يوم انعكاسه عليها انك بتقولي لها
عمرك ما هاتبقي كويسة
ولادنا امانة كبيرة لازم احنا نغير نفسنا عشانهم ولازم زوجك يشارك معاكي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.