الرئيسية / مقالات وآراء / ترك بيبي ٦شهور في حضانة ينفع أم لا طفل صغير نونو

ترك بيبي ٦شهور في حضانة ينفع أم لا طفل صغير نونو

ترك بيبي ٦شهور في حضانة ينفع ولا لا لاني لاحظت سؤال منتشر من الأمهات كيفية تعويد الطفل على الحضانة لكن هذا نونو صغير هل يصح ان يذهب إلي الحصانة أم لا ويبلغ من عمر 6 شهور فقط فهل ترك هذا الطفل البيبي يعتبر خطأ لأني مذبذبة أريد تجارب من امهات تركت أطفالهم في الحضانات منذ الصغر وهم رضع يعني بيحتاجوا لرضعات.

كيفية تعويد الطفل على الحضانة

انا رأيي انه ظلم بصراحة…لو ينفع تسيبيه مع حد ثقة زي مامتك او حماتك او اختك ماشي…لكن الحضانات لا

ولا حتي تلات سنين انتي مش شايفة حالات الخطف ولو الولد لا قدر الله تعب بجد ده قرار فاشل والأم مهما كانت ظروفها مينفعش تسيب ابنها لحد تاني يربية حتي لو كانوا كام ساعه بس.

بس سن الحضانه 3 سنين يعني حتى لو ربه منزل الطفل المفروض بيروح حضانه من تلات سنين ويختلط بالناس عشان يكون مهىء انه يدخل مدرسه وكي جي 1.

ترك بيبي ٦شهور في حضانة

ناس كتير دلوقت مش بتودي عيالها حضانه اصلا بعد حالات الخطف الكتير ال بتحصل انا اختي وديت بنتها سنة واحده مع ان البلد عندنا امان، لكن كيفية تعويد الطفل على الحضانة السؤال ده مش في السن ده يا ماما.

أيا كانت الظروف الولد صغير جدا جدا وانا لو مكانها مستحيل اامن لابني مع حد غريب ف السن ده..لو لا قدر الله الولد حصلة حاجه هي ال هتندم.

اه فعلا موضوع الخطف ده بقى لا يطاق ربنا ما يحرم طفل من انه ولا اهله يا رب بس للاسف لازم في مرحله ما هنودي الطفل المدرسه فالاهالي يحاولو الحرص قدر الامكان بس ميجوش على مصلحه الطفل اهم حاجه، وعن كيفية تعويد الطفل على الحضانة لما يكبر إن شاء الله.

لا طبعا 6 شهور مستحيل صغير جدا ولو حصله حاجه مش هيقدر يشتكي حتى اتمنى تراجع نفسها.

من ردها بيبان وكمان الانسان يسيبب حموله على ربنا وتخلي نيتها انها بتراعيه عشان ربنا وربنا هو الي بيرزق طالما بتعمل الخير والمصلحه لابنها.

مع احترامي لأي ظروف ولأي حد مادام الظروف ع قد الحال يبقي بلاش خلقة من الأول ولو خلفنا يبقي نمشي ع قد ظروفنا يعني البامبرز يبقي بحساب ومقطع من قوتنا وناكل الطفل إنما منرميهوش لحد غريب ف السن ده.

انا عن تجربه كنت بسيبهم علشان الفتره صغيره الساعه ١٢كنت بروح اخده وايام وعدت ولما اروح البيت كنت بعوض الفتره دى بس اهم حاجه تكون حضانه واثقه فيها وربنا يعينك ويرشدك للاصلح ليكى، ولما يكبر ويحتاج الذهاب الي الحضانة هبقى اجاوب على سؤالك كيفية تعويد الطفل على الحضانة.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *