الرئيسية / موضوع / عايزه اكمل تعليمى بعد الدبلوم افضل ام دراسه اللغه

عايزه اكمل تعليمى بعد الدبلوم افضل ام دراسه اللغه

عايزه اكمل تعليمى بعد الدبلوم تكمله التعليم بعد الدبلوم – كيف اكمل دراستي بعد الدبلوم في مصر افضل والدخول في المرحله الجامعيه ام دراسات اللغه الانجليزيه و اخذ كورسات مكثفه فيها أم عايزه اكمل تعليمى بعد الدبلوم حيث و انني اريد استكمال الدراسه بعد الحصول على الدبلوم و الدخول الى قاعده الكليات التي احبها ولكن يوجد الكثير من المال و نص عهد الطفوله لا كورسات في اي لغه وانا بعملها بطريقه افضل.

عايزه اكمل تعليمى بعد الدبلوم

انا بنت 25 س ودخلت صنايع وبعدين معهد فني صناعي وكان نفسي ادخل كليه ودلوقتي بفكر اخد ثانوي عام ادبي وادخل كليه بس ف ناس تقولي خدي كورسات لغه احسن رغم اني مش بشتغل ولا هشتغل بس محتاجه تطوير نفسي.

لا كملي تعليمك افضل وبعدين لو حبيتي تاخدي كورسات خديها ف اي وقت مش هتحتاج مجهود زي التعليم العادي خصوصا انك مش ناويه تشتغلي.

إستكمال الدراسة بعد الدبلوم في مصر

من الافضل بالطبع استكمال التعليم حيث انك سوف تتعلمي اشياء لا تستطيع الحصول عليها فيما بعد ولكن اكون فهمتها في معظم المعاهد المنتظره في اي مكان داخل مصر حيث و انهم يسعون الى الحاق للافراد الجامعيين حتى يتعلموا اللغه سواء باللغه الانجليزيه او الفرنسيه او الالمانيه و حتى اي لغه اخرى.

كيف اكمل دراستي بعد الدبلوم في مصر

كان أيامي معهد فني صحي فيه ناس دخلو قسم صيانه طبيه من دبلوم صنائع بس مش عرفه قسم ايه ما شاء الله فيه ناس كملت هندسه طبيه
وفيه ناس اكتفت بالمعهد واتوظفت بمستشفي، قد يهمك طريقة عمل النسكافيه بالرغوة بدون خلاط.

ماشى دخلتى كليه و خلصتى اقتصاد و علوم سياسيه فى كام مليون واحد كده فى البلد هتعملى بيها ايه ما تشوفوا حاجه تعملوها تنجحوا فيها ما فيش وظايف ما فيش وظايف ما فيش وظايف عندنا 30 مليون خريج جامعه و كل سنه الجامعات بترمى علينا آلاف الخريجين.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.