الرئيسية / تربية الأطفال / قصص تعليم الاطفال الحمام بعد معرفة افضل سن لترك الحفاظ

قصص تعليم الاطفال الحمام بعد معرفة افضل سن لترك الحفاظ

قصص تعليم الاطفال الحمام ، حيث يعاني الكثير من الأمهات من مشكلة تعليم الاطفال الحمام بعد خلع الحافضات المامبرز وغيرها عن الطفل الذين يريدون مساعدة على ترك الحفاظ بسهولة من خلال قصص الأمهات المختلفة في تعليم الاطفال الحمام حيث يتم ذلك من خلال مراحل وفي عمر معين وليس مبكراً وتأتي مرحلة دخول الحمامات أثناء النوم وفي الخارج كما يجب تقديم النصائح أثناء الدراسة في الحضانة والمدرسة.

افضل سن لترك الحفاظ

تشرح وتقول أحد السيدات انا ابني سنتين ونصف وكان متعلم يعمل الحمام فى الحمام ونتظم على كدة لمده سنه وكان كويس بعد كده بقى يعمل حمام على نفسه لدرجت انى انا بقيت بلبسه بامبرز تانى بعد مكان قلعوا بطل يعمل فيه رجعلوا تانى بقالوا شهرين على كدة ممكن تقولى ده من أيه وجاء رد الدكتور على الام إنه يجب عمل تحليل بول مع مشاهدة فيديوهات عن الأسباب الثانوية لعمل حمام الطفل على نفسه ومن أفضل الأعوان من سنتين ونصف إلي 3 سنوات.

انتكاسة الطفل بعد تعوده على الحمام

تسأل إحدى الامهات عايزة أعرف أية سبب ان ابني عنده 7سنين وبيعمل حمام بول وهو نايم واني ﻻزم اصحية كل ساعتين يعد ماينام علشان ادخله الحمام ولو عمل بيلومني اني نمت ومصحتوش مش عارفه أعمل معاه أية وﻻ بالعقاب وﻻ بالتحفيز جايب نتيجة وكان رد الدكتور أيضاً إن هناك أسباب ثانوية من إن الطفل بيعمل حمام على نفسه في سن كبير يجب مشاهدتها.

انا ابني عندو ٣وشهرين ومش عايز يتعود علي الحمام ولس بيعمل علي نفسو ودربتو كتير وبردو مش راضي من الصيف لغايه دخول الشتاء وانا بعوده وبردو مش راضي يقول ورجعت لبستو البمبرز تاني اعمل ايه ارجوكي ردي عليا وفي حاج تنيه هو مش بيتكلم يعني بيقول كلمه وحد بس،مش،بيجمع جمل وبكلم معاه كتير وبردو مش،رادي يتكلم هو كد محتاج دكتور تخاطب بس هو بيتكلم بس كلمه وحد مش ٣او٤ كلمان مع بعض اعمل ايه وسوف نسرد إليكم الآن قصص تعليم الاطفال الحمام من أمهات متعددة كما هناك قصة من جدة تقص قصة بنت بنتها في ترك الحفاظة والدخول على الحمام أو البوتي.

تجارب الامهات في تعليم الطفل الحمام

الحكايه مش حكايه تخلصي وخلاص … أساسا المخ لا يعطي أشارات لمكان الحفاض الا ف عمر سنتين يعني قبل كده الطفل بيبقا مش متحكم في العضلة دي غصب عنه مش بمزاجه ..لو أنتظرتي على السن ده هتخلصي ع طول لان الطفل هيتجاوب معاكي بسهوله وهيفهمك .. متخاوفيش بنتك حرام هي مش فاهمه ارجعي لبسهولها وطمنيها ع طول لانهل خايفة ..وكمان انتي اختارتي وقت صعب احنا يعتبر دخلنا الشتاء وهي مش هتقدر على كده.

سن تعويد الطفل على الحمام

انا فيه دكتور قال لي علي سن سنتين ونص تقدر تتحكم فعضلاتها وكده تعاقبيها لو عملت لانها مدركه وتعرف تتحكم وفعلا سمعت كلامه وقلعتهولها فعلا فالسن ده ومن غير تخطيط لقتني حلفت ماهجيب البامبرز وفعلا متعبتنيش خالص كل شويه اعزم عليها وبالليل اقلقها مرتين تعمل وملبستوش تاني حتي وانا خارجه بقيت اخليها تعمل قبل ماتخرج ولا تشرب مياه بره كتير والحمد الله زوبعه وبتعدي.

سن تعويد الطفل على الحمام

قصص تعليم الاطفال الحمام

بصي انا إبني الكبير قلعته البامبرز وهو عنده سنتين إلا شهرين واتعلم في شهر البيبي التاني عودته علي البوتي من هو عنده خمس شهور مش بيعمل غير عليها بنت سلفي عندها سنتين ونص وبتعمل مره في البوتي ومره علي نفسه فالأطفال مش زي بعض عشان لما تقرأي عن قصص تعليم الاطفال الحمام قد تختلف حالة عن أخرى.

سنة ونص صغيرة اوى على تغيير الحفاظة ودخول الحمام أو الجلوس على القصرية وكمان فالشتاء حرام ، ولاد اختى قلعوا البامبرز سنتين ونص وفالصيف لازم الصيف كده تتعب منك وتتبهدل حرام عليكى ،، ماشية بامبرز هى والبيبى لحد متكبر شوية ، معلش هى تكلفة مادية عليكو بس كله هيعدى بأمر الله وربنا هيرزوقه برزقهم.

بصي في استيكرز أتعلميها من قصص تعليم الاطفال الحمام تقوم بعمل تشجيع للطفل على الجلوس على البوتي وهي تُباع علي شكل ايموشن فرحان وحزين تمام لو ملقتيش بقلم فلوماستر وعلي غطاء التويلت ارسمى وش حزين واول ماتفتحى الغطا وش فرحان خديها من ايدها.

قصص تعليم الاطفال الحمام

حاولى تغيري صوتك يعني المؤثرات الصوتية دى بتجيب مع الاطفال جدا جدا عن تجربه اتفقوا علي اسم لغطا التويلت وقوليلها بصي هو زعلان ازاى عشان عاوز ياكل مم يالا نجرب نشربه مياه وناكلو طبعا كل ده لازم صبر وطوله بال هى هتحب الموضوع وتاخدو لعبه وان شاء الله ٣ايام وهتدعيلي واعتقد ديه ممكن تضحك الامهات من بين قصص تعليم الاطفال المختلفة في تعويد الطفل على الحمام.

كيف اشجع ابني على الحمام

اهم حاجة اول لما تصحى من النوم على البوتى بسرعة و تسيبيها قاعدة لحد ما تعمل و لما تعمل هيصيلها و صقفيلها و جيبيلها حاجة حلوة تكون بتحبها اديهالها و ممكن تجيبى العروسة بتاعتها و تقعديها فىىالبوتى و تقوليلها عروسة شاطرة بتعمل بيبى فى البوتى و سيبيها من غير بامبرز طول النهار و راقبيها كويس لما تحسى انها ماسكة نفسها قعديها بسرعة مرة هتعمل في البوتى و مرات على نفسها اصبرى و شجعيها دايما بنوتى كبيرة و بتعمل فى البوتى شوية شوية هتحب تعمل فيها و تطلب بنفسها و ربنا يعينك و يقومك بالسلامة

اللى بيقول صغيرة انا بنتى الكبيرة ما شاءالله كانت بتمسك نفسها و هى سنة لانى كنت بعودها من و هى ٦ شهور و على السنة و نص كانت قلعت البامبرز كنت بلبسهولها فى الخروج بس و لما اخلص مشوارى كنت الاقيها ماعملتش فيه

بنت بنتي رفضت البوتى وكانت لا يمكن تقعد عليها قمت اعته علي قاعدة التواليت وكان اسبوعين تعب بس الحمد لله كل عشر دقايق داخليها الحمام وهي هتبقي تمام وبالليل لبسيها بامبرز

مقالات هامة عن الطفل مع الامهات

تعليم الاطفال الحمام للدكتور محمد رفعت

تجربتي مع البوتي تريننج

افضل عمر لتعويد الطفل على الحمام

يعني مختارة سن غلط غن سنها ونصف وتوقيت غلط في دخول الطفل الحمام فالشتاء وعاوزاها تتعود !! انا في نفس وضعك بالظبط هولد في شهر 2 وعندي بيبي سنة ونص ملهمش ذنب اننا هنجيب غيرهم مفيش حاجة اسمها عاوزة اخلص الحاجات دي محتاجة تدريب وطولة بال والاهم من ده السن المناسب اصبري عليها لحد الصيف الجاي مش هيجرى حاجة وربنا يعينك وقد يفيدك افضل طريقة مجربة لفطام الطفل من الرضاعة.

هو اسبوع وهتتعود انتي سيبيها من غير بامبرز ولو عملت على نفسها مره سامحيها وقوليلها لو عملت كده تاني هتزعلي منها وسيبيها طول اليوم من غيره ولو كررت تاني سيبيها مبلوله كده وهاتي دبدوب او لعبه بتاعتها ولبسيه البامبرز واشتميه ف الرايحه والجايه واضربيه انه مش بيعمل ف البوتي صدقيني هو اسبوع ومش هتفكر تلبس البامبرز تاني بنتي كانت كده والطريقه ده جابت نتيجه الحمد لله بس هو بنتك صغيره استني لسنتين او للصيف.

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.