الرئيسية / موضوع / كيف اتخلص من عصبيتي على اطفالي كيف اتحكم باعصابي مع اولادي

كيف اتخلص من عصبيتي على اطفالي كيف اتحكم باعصابي مع اولادي

كيف اتخلص من عصبيتي على اطفالي لأني عصبية على اولادي بدرجة وحشة للغاية عايزة نصائح لاني ضربت عيل من العيال وسخنت معلقة ولسعته في يده وعلمت ف كيف اتخلص من عصبيتي على اطفالي وأريد نصائحكم في حل مشكلة كيف اتحكم فى عصبيتى مع طفلى لو سمحتم لان عصبيتي لا تجعلني اتخلص من بقية الضغوط منهم لانهم لا يسمعون الكلام كثيراً

كيف اتحكم باعصابي مع اطفالي

كيف يجيلك قلب أصلا تعملي كده !!ربنا يهديكم يارب
انا نما بلاقي طفل بيعيط او قريبي وأمه ضربته يضايق مش بحب طفل يضرب قدامى وبحاول اصلح اللى مامته عملته واشتريلة حاجه تفرحه.

دى مش عصبية….دى قسوة قلب …ابنك اللى لسعتيه..دة نعمة انتى ماتستاهليهاش…لو كل ام عملت كدة..العيال هتمت او تتشوه.

أتعالجي نفسيا حبيبتى اوعى تقعدى مع الولاد تانى ,,, العيال لازم تتشاقى و تعمل غلطات و كوارث و بهدله و دوشه ,,, واحنا دورنا نعلمهم …مش هنخلف عيال جاهزه و فاهمه و مدركه الصح من الغلط ؟؟؟؟!!!!لو هنعلمهم بطريقتك دى يطلعوا إرهابيين… انتي قبل ما تشوهى ايده شوهتي نفسيته واعملي على تجديد حياتك مثل الزراعة في المنزل وتابعي هذا الموضوع طريقه زراعه النعناع الاخضر بدون بذور في المنزل مع تربية السمك مثلاً .

كيف اتخلص من عصبيتي على اطفالي كيف اتحكم باعصابي مع اولادي

انا عصبيه واضرب اطفالي

حتى لو العلامة راحت من ايده مش هتروح من عقله حاولى لما يعمل حاجة احبسيه فى أوضة استنى لما تهدى كده وخرجيه منها عقاب ومنها تهدى أنا كنت بضرب بس بقيت بعمل كده وبعدين بهدى وقول مفيش حاجة أغلى من ابنى ربنا يهدهملك ويعينك عليهم.

يجب عدم ضرب الاولاد لأن ذلك يؤثر عليهم فيما بعد وليس شرطاً ان تكون عقدة او حاجة نفسية فبعض الامهات يسيئون التصرف لكن هؤلاء اطفال لا يعلمون مهما تعلموا في هذا العمر الصغير.

كيف اتخلص من عصبيتي على اطفالي

كيف اتخلص من عصبيتي على اطفالي

ده انتي كدة باللي عملتيه ضيعتي ثواب تربيتك فيه
وروحي اسالب اي شبخ او اعملي سيرش ع النت علي اللي بتعمليه ده ف ابنك حرام ولا حلال
الواحد عصبي اه بس متوصلش لدرجة ان يحرق ايد ابنه بمعلقة ولا ب اي وسيلة تانية
استغفري ربنا ولما تتعصبي استعيذي بالله من الشيطان وربنا يهديكي.

وحده بتقولكم ايه الحل او العلاج مش لازم الكلام ده والتجريح ده ابنها مهما عملت بتبقى تعبانه نفسيا كلنا منوصل لمرحلة مش شيفين قدمنا من كتر أعباء الحياه ربنا يهدهملك ويهدي أولادنا ويهدينا لهم يصبرنا عليهم.

روحي لدكتور وهو يديكي علاج وكمان لازم مع ابنك تكوني غير كده لان الاولاد مش بينسوا القسوة ابدآ دانا بقول لأولادي اذا سمحتوا هاتلوي كذا معلش عايزه كذا مثلا بنتي بتقولي لا تقولي معلش عشان أنا بزعل منك ولادي لعمرهم ١٧ و ١٥ يعني كبار فإجابة سؤالك كيف أتخلص من عصبيتي على أطفالي يجب أن تتأني وتقومي بالتخلص من الضغوط.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.