الرئيسية / موضوع / كيف اتعامل مع ام زوجي 3 نصائح في حكم خدمة الزوجة لحماتها

كيف اتعامل مع ام زوجي 3 نصائح في حكم خدمة الزوجة لحماتها

كيف اتعامل مع ام زوجي ، هذه مشكلة حقيقية تقصها إحدى السيدات بسبب الطلاق الذي وقع على اخرى بسبب طلب خدمة الزوجة لاهل زوجها من جانب الزوج وتسأل أخريات بخصوص كيف أتعامل مع أم زوجي وتطلب حكم خدمة الزوجة لأهل زوجها في البيت من جوانب مختلفة مثل غسيل الصحون والمواعين وتنظيف المنزل والسجاد والستائر مثلما تفعل في البيت الخاص بها لكن بعض السيدات لا تريد خدمة حماتها في بعض الأحيان ولذلك نقص عليكم هذه القصة مع الآراء المختلفة أسفلها وقد تكون هذه الآراء صحيحة أو خطأ وهذا للعلم لأنها من أقوال ناس عاديين جداً معاملتهم مختلفة وا خلاقهم غير متساويه مع بعضهم البعض لذلك الدين الإسلامي هو الفيصل في أي حكم لأي قضية.

كيفية التعامل مع الحماة الصعبة

تجربة حصلت بالفعل لجارى ولكن والدته ليست صعبة كما هو مكتوب بالعنوان لكن الزوجة كانت ترى صعوبة في المساعدة في خدمة حماتها داخل يبتها لأنه مسنة والزوج ولد على ابنتين والده متوفى وامه كبيرة بالسن زوج أخواته البنتين وعايشين بعيد عنه المهم اتجوز وطبعا كان اخواته البنات بتساعد امه قبل ما يتجوزوا ولما أتجوروا طلب من مراته تهتم بمسئولية امه الأكل والشرب وتنظيف شقتها امه قاعده بالشقة اللي تحته المهم جات بعد فترة مراته فالتله أنا مش هساعد امك تأني انا مش ملزمة بها قالها ليس لها غيرى.

أنا اغلب الوقت بالشغل وامى ليس لها غيرى المهم غضبت وسابتله البيت وراحت لأهلها فراح عشان يجبها ويعاتبها فلقى أهلها يقوله بنتنا مش ملزمة بامك فقالهم حاضر خلى بنتكم عندكم لحد ما اتصرف مع امى ومشى بهدوء راح تانى يوم طلقها ولما طلقها بقت تندم وتقوله اسفه وهعمل اللي انت عايزة ورفض فأخواته جابوله عروسه تانيه واتجوز وخلف منها وعايش حياه سعيده لحد ما امه توفاها الله وماتت راضية عنه وللأسف طليقته إلى الآن لم تتزوج وعايشه حياة كبيسة ببيت اهلها دى تجربة حبيت اشاركم بها حتى أسمع أرئاكم حول موضوع كيف اتعامل مع ام زوجي حتى نستفيد من الخبرات.

كيفية التعامل مع الحماة الصعبة

كيف اتعامل مع ام زوجي

معنديش مشكله انها تساعد حماتها لكن لو الموقف اتقلب وابو الزوجه او مامتها محتاجين خدمه ومساعده ليه الزوج مش بيساعد ولا الخدمة حلوة على البنات وثواب و انما للرجاله تبقى اهانه مثلا ..اتقو الله امه اللى بتقولو انها تعبت فيه هو اولى بخدمتها ورعايتها وبناتها مش بيروحوا يخدموها ليه عارفين ليه لان الرجالة اللى متجوزينهم مش بيخلوهم يروحو يخدموا أمهم إنما لا يوجد مشكله يخدموا حماتهم عادى ..نفاق ناس بتكسل بمكيالين وممكن تقرا موضوع قصص حقيقية عن الخيانة الزوجية.

انا علي فكرة مجوزة ولادي وارفض جدا ان زوجاتهم يخدمونا انا وزوجي ولو انا مش قادرة اعمل شغل بيتي أجيب واحده تعملي كل اللي انا عايزاه من غير ما ادايق حد أو افرض حاجه علي حد ربنا مافرضهاش وهناك رأي اخر يقول ام جوزك يعني زي امك بالضبط ..عشان مرات اخوكي تعامل امك كويس ..حتي لو اي واحدة كبيرة في السن قادمة من الشارع لازم تعامليها كويس هو ده اللي أتربينا عليه ودينا الإسلامي امرنا به وبعد كلام ربنا مفيش كلام تاني . خلص الكلام، أما عن راي ثالث في موضوع علاقة الزوجة بحماتها مه خدمتها تقول واخواته البنات اتشلو مثلا كان اتفق مع اخواته البنات كل واحده يوم تخدمها مش يروح يطلقها كان مجوزها بس علشان تخدم امه دا ايه.

ما حكم اجبار الزوجة فى التعامل مع اهل الزوج؟

الطرفين غلطانين الزوج محترمش مراته ومشاعرها ممكن تكون فعلا تعبت ومحتاجه كلمتين او حتى اجازة كام يوم عند اهلها والبنات بنات الام غلطانين طبعا مهما سابو امهم برضو لا وبدال ميروحو لمرات أخوهم يقولوها شكرا او ظروفنا حتى لا يخربوا بيتها وجابوه عروسه، ابن حلال حقيقى مش دكر بالبطاقه بس و عيل بتاع مراته زى اغلب ذكور اليومين دول نفس القصه اللى بالبوست دا تقريبا حصلت لحد ف عيلتنا و اقسم بالله بالتفصيل كده طليقته كانت مقرفه و اهى مرميه بتخدم مراتات اخواتها و ندمانه ندم عمرها واتحاليت ترجع لجوزها و رفض و أتجوز فعلا و ربنا عوضه خير ف مراته الجديده و امه ربنا يرحمها كتبت لمراته الحاليه شقه خاصه بيها لانها فعلا بنت حلال و تستاهل و جوزها ربنا كرمه و رزقه من وسع و حاله كل يوم للأحسن وإقرأ موضوع التعامل مع الزوجة العنيدة 11 نصيحة.

كيف اتعامل مع ام زوجي

حكم رفض الزوجة خدمة ام زوجها

اللى متتقيش الله ف جوزها و أهله متستاهلش تفضل ف بيته ساعه عشان سؤال كيف اتعامل مع ام زوجي لازم يبقى بالحب منه ومنها وهى لو امك كنت قلتى مش ملزمه يا قطه و طبيعى ان البنت في حكم زوجها يعنى هو لو راجل مش هيحكم على اخته تخرب بيتها عشان تخدم امه و هو مراته ف نفس البيت، طيب من باب اولا كان اخواتوا ساهموا في رعاية امهم مع مرات اخوهم عشان ميبقاش الشغل تقيل علي حد وهو غلطان انو اتسرع في الطلاق لسبب داه لان في حلول كتير وانا ضد ان زوجه الابن تبقا ملزمه بخدمه اهل الزوج لان اهلها برضو ليهم حق عليها وهي اولا بابوها وامها وكل واحد ملزم بخدمه اهلو اللي ربوه واكيد اخواتو بيخدمو حموتهم عشان كده مش فضيين لامهم ونعم التربيه الصراحة وهذه قصة أخرى عن كيف اجعل حبيبي يتصل بي بعد الخصام.

معاملة ام الزوج في الاسلام

في موضوع كيف اتعامل مع ام زوجي عشان أثناء البحث عن راي الشيوخ الذين يقدمون الفتوى وجدنا الاتي:

سئل الشيخ محمد بن صالح العثيمين – رحمه الله – :
هل لأم الزوج حق على الزوجة ؟ .
فأجاب :
لا ، أم الزوج ليس لها حق واجب على الزوجة بالنسبة للخدمة ؛ لكن لها حق مِن المعروف ، والإحسان ، وهذا مما يجلب مودة الزوج لزوجته ، أن تراعي أمه في مصالحها ، وتخدمها في الأمر اليسير ، وأن تزورها من حين لآخر ، وأن تستشيرها في بعض الأمور ، وأما وجوب الخدمة : فلا تجب ؛ لأن المعاشرة بالمعروف تكون بين الزوج والزوجة .

دعاء يجعل الزوج يحب زوجته بجنون

مثل هذه الأقاويل غريبة فالدعاء بين العبد وربه إدعي لزوجك أن يصلح حاله ويحبك وان يكون بينكم مودة ورحمة وليس  شرطاً ان تذهبي لاحد او تبحثي عن دعاء يجعل الزوج يحب زوجته بطريقة مختلفة عن الطبيعي او ما نصحنا به رسول الله صلى الله عليه وسلم وتنصح أحدى البنات وتثول وقبل محد يقول مسيرك تبقي حما ونشوف هتعملي ايه مع مرات ابنك عمري ماجي علي زوجه ابني عشان تخدمني عيالي اولا بيه لو انا مش قدره لو مفيش حد اجيب وحده تعمل لكن مجبش بنات الناس يتجوزو عشان تتقلب حياتهم من استقرار في بيتها وجوزها لخدمه اهله مع رأي اخر يقول انا هقول حاجه واحد لو ليه اخوات بنات وماكانوش شايلين امهم في عنيهم يبقي حسبنا الله ونعم الوكيل في كل بنت مش بتقدر وتشيل أمها وترميها عشان حياتها حياه ايه امي ثم امي ثم امي البنت اولي با أمها وإقرأ اللهم ارزقني الزوج الصالح التقي النقي.

دعاء يجعل الزوج يحب زوجته بجنون

حكم رفض الزوجة خدمة ام زوجها

 

حكم خدمة الزوجة لاهل زوجها

خدمه الحماه من الباب الفضل وليس الفرض.. علي فكرة.. وراضي الحماه مش زي ر ضي الوالدين.. خدمتها مش فرض. طليقته كسبانه .. هو ظالم عشان الدين بيقول ان الزوجه ليست بخادمة لاهل الزوج ودا حق وهو عامل بطل انه طلقها وجاب خدامه .. هيا متجوزتش عشان كرهت الذكور اللي زيه وذكر لانه مش راجل عشان كده كيف اتعامل مع ام زوجي دع يعتمد عليكي ولا تسمعي كلام احد لانه قد يكون خطاً.

  1. انا شايفة معظم التعليقات جايه ع الزوج مع انه معملش حاجه غير انه حاول ياخد رضا امه ده اولا
  2. ثانيا ممكن جدا يكونوا اخواته مش بيقدروا يخدموها لان اجوازهم مش بيرضوا يجيبوهم وممكن يكونوا بيساعدوا حماوتهم الله اعلم بظروف كل شخص
  3. ثالثا بقى وده الاهم “مسيرك يامرات الابن تبقي حما” يعني لو مش هتعمليها عشان بتحبيها او ثواب اعمليها عشان تتردلك لما تكبري حبيبي حماتك هتحبك.

حكم خدمة الزوجة لاهل زوجها

دعاء يجعل الزوج خاتم في يد زوجته

لا تضيعوا وقتكم وأجتهدوا في تغيير صفاتكم إلي الأفضل وأعدوا الله عزو وجل في صلاتكم بالخير وليس ان يكون الزوج خاتم او تتحكمون فيه وتقول أحد الأراء في قصية “كيف اتعامل مع ام زوجي” ما شاء الله …أنا منتظرة طوال القصة أشوف دور إخواته البنات إيه يعني توقعت مثلا هيقول قسموا أيام الأسبوع بينهم عشان يخدموا الأم .. أو مثلا بيعملوا أكل ويبعتوا للأم .. أو مثلا كل بنت هتستضيف الأم عندها يوم .. عمالة أدور مش لاقية أي سيرة عن إخواته .. لحد لما قريت إنهم جابوله عروسة فهمت دورهم كان إيه لذلك موضوع دعاء يجعل الزوج متحكم فيه أو دعاء يجعل الزوج يحب زوجته بجنون أتركي كل ه1ذا وأدعي الله من قلبك بغخلاص ان يحفظ البيوت ويديم السعادة عليكي وعلى جميع المسلمين.

هو فعلا انتي مش ملزمه بس في حاجه اسمها كما تدين تدان يعني وزي ما هتشيليه دلوقتي اهله ولادك هيشيلوك قدام وابنك هيعمل نفس الي عمله اما لو انتي شايفه العكس فهيحصل العكس حطي نفسك كده مكان والدته وفكري شويه لو انتي مكانها هتبقي عايزه ابنك يعمل ايه ثانيا برده مش المقصود ان تقومي ع خدمة اهله انك تبقي عبده عندهم مثلا لا كله بالمعروف وبالتراضي والوسطيه واي راجل يقبل ع نفسه ان مراته متقومش ع خدمة اهله طالما محتاجه الخدمه دي فميستاهلش ذرة الم من الي امه في حملها فيه عشان كده موضوع كيف اتعامل مع ام زوجي يبقى بالحب والرحمة والمودة ومش بالإجبار على الزوجة طبعاً

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *