الرئيسية / موضوع / هل يحق للزوج منع زوجته من العمل

هل يحق للزوج منع زوجته من العمل

هل يحق للزوج منع زوجته من العمل ، هذه قصة كانت من إحدى المشاكل التي حدثت في البيت إن الزوج اتفق مع منع زوجته بعد الزواج من العمل أنه لا يوجد عمل للزوجة ولكنها غيرت رأيها والسؤال هنا هل يحق للزوج منع زوجته من العمل لأنهم كانوا متفقين على إن الزوجة تترك الشغل بعد كتب الكتاب والدخلة ولكن لم يحدث هذا ونزلت وماطلت في إنها سوق تقوم بتقديم استقالتها وكانت الردود الأتية رداً على إن الخلافات حدثت بينهما وإنها فضلت العمل وتقلق أن يكون هناك مشاكل تحدث مع أصحاب الشغل التي تشتغل فيه ولكم الرود كاملة والآراء المختلفة ولكن هذه ردود من ناس متغيرة تختلف ثقافتهم وأخلاقهم لذلك قد تكون صحيحة او خاطئة في إن الزوج لا يريد أن تعمل زوجته مثلاً.

انت عمال تحكى هي عملت ايه ومفكرتش انته بتعمل أيه عشان توصل لرد الفعل ده انا هقولك هي مالها انته من وجهة نظرها هي عندها نقص جامد مش حاسه انها فى علاقه طبيعيه محتاج حاجات وبتقولك عليها وانته المفروض تعملها اللى هي عايزاه زى ماهيه المفروض ترضيك وتعملك اللى انته عوزة دى تبادل فاقد الشى لا يعطيه.

هل يحق للزوج منع زوجته من العمل

عمل الزوجة دون موافقة الزوج

العصبية والصوت العالي من خنقتها وعدم احتواءك ليها وإهمالك المتعمد لكل طالبتها والجفاء فى المعاملة مراتك غلبانه بجد ومش عايزة غير معامله زى اللى بتشوفها وبتسمعها من اللي حوليها وعشان هيه ست محترمه بتقولك اللى هيه عيزاه انته بقا عملت منه ايه حولت حتى لا طبعا انته زى كل الرجاله انا كده وده طبعى وهيه لازن تتع ود على ده ومن الياس بعدت وأقرفت واستنكرت كل حاجه فلما تقرا عن هل يحق للزوج منع زوجته من العمل لازم تبعد عن النصائح السيئة وهتلاقي ناس حتى هنا. بتلكم في موضوع هل يحق للزوج منع زوجته من العمل بدون وعي.

بعيد عن كل اللى قولته واللي فى حاجات كتير ماكانش ينفع تعديها كده وكان لازم واقفه الا انى لاحظت انك بياع أوي يعنى من الخطوبة وانت مش شاريها وكمان ايه حكايه كل شويه روحى عند اهلك مفيش بيت بيخلى من المشاكل والعصبية وكتير الست غصب عنها صوتها بيعلى على زوجها من الضغوط وقله النوم والمذاكره والمسؤليه ولو كل راجل صوت مراته عالى قالها روحى عند اهلك كانت البيوت كلها خربت نصيحه حسسها انها ست علشان تحس انك راجل وابعد عن التعصب في سؤالك هل يحق للزوج منع زوجته من العمل.

هل يحق للزوج منع زوجته من العمل

زوجي يمنعني من العمل

بجد حضرتك كده عايز واحد زبادي خلاط وواحد عناب ليه بقى المشاكل اللي حضرتك ذكرتها كل واحده فيهم إي راجل عادي كان طلق بدون تردد لأنه راجل محترم ومفيش راجل محترم يقبل الاهانه هي شافت ان حضرتك ممكن أوي تتكلم ومش تنفذ ومن اول جوازك عرفت ده فخلاص بتعمل اللي هي عايزاه وحضرتك هتهب هب شويه وخلاص وهتجيب أهلها وهما كمان هيهبهبوا شويه والدنيا هتمشي وكله بالحب وبالراحة ومتسألش حد متعصب في موضوع هل يحق للزوج منع زوجته من العمل لأن هناك ناس بتكلم غلط حتى الأراء اللي هنا قد لا تكون أكثر نفعاً.

أنت حر في انك تاخد قرارك مش أنا ولا غيري نتقدر نأثر عليك تطلق أو لأ مش ده المشكلة بجد المشكلة هل حضرتك شايف انك ممكن تسترجع حقك كراجل من انسأنه زي ده مأظنش تقدر خلاص من فضلك بجد حافظ على اللي باقي من كرامتك وأبعد عنها وعن كل حاجه تفكرك بيها نهائي وسيب الولد ليها لأنها هتقرفك بيه كل شويه وارميلها كل حاجه مهمها كانت أنت اللي بتعمل الفلوس ومش هل يحق للزوج منع زوجته من العمل لا أسمها أنها تجد نفسها بما يرضي الله بدون تعصب.

الأدوار متبادلة أوي بنكم أتكلم معاها بصراحة وشوفها هى عايزة اية أنها تنفصل او تكمل وقولها شروطك وأنها تحترمك وتتفهم شخصيتك بس وكمان اخيرا شوفنا مشكلة مش خيانة لا والست هي اللي غلطانه الحمد لله وعشان كده أسئلة البنات والرجال هل يحق للزوج منع زوجته من العمل أم لا.

هل يجوز للزوج ان يمنع زوجته من العمل

في حاجة ناقصة .. عمرها ما توصل للمرحلة دي الا إذا عملت كتير فيها وواضح من اختصارك لبعض التصرفات منك انك بتعملها كتير زي انك قعدتها من الشغل بعدم رضاها وشتمتها وحلفت عليها بالطلاق منعتها تخرج بالغصب وطردتها وانك ما بتحنش عليها بالكلام وبالفعل هل يحق للزوج منع زوجته من العمل ده بالإتفاق وبالراحة.

والله اعلم ايه تاني كمان بداية سردك للمشكلة انك من كلية غير كليتها واضح انه مأثر عليك وانك حاسس انها متفرعنة زي ما قلت وواضح ان ده مكنش موجود في البداية لانها لو متكبرة فعلاً مكنتش وافقت تتجوزك او كانت ها تبان عالاقل انها كده مالاول .. حاول ترجعها زي ما كانت متمسكة بيك ما البداية وده مش ها ييجي الا بالتمسك بيها بردو وانها ما تشوفكش بتحلف بالطلاق عالفاضية والمليانة وللعلم الحلفان بالطلاق ده بيصغركم اوي في نظر الستات يا فندم عشان كده هل يحق للزوج منع زوجته من العمل لو أتفقتم قلها بالراحة إننا كنا متفقين بدون غضب من الطرفين.

لسه في ايدك فرصة تصلح حياتك وحياة زوجتك وابنك ما تكسلش وواجه نفسك فعلا بانك غلطت في اسلوبك معاها من البداية وان اللين بيحل والعنف بيمنع اه بس بيخلق قسوة انت حطيتها جواها الحق حياتك واعرف ان زوجتك هي نصك التاني لو هي مش سعيدة عمرك ما ها تكون سعيد وأنتي مش هل يحق للزوج منع زوجته من العمل بس إهتمامك مطلوب للزوج أيضاً والبيت أولى.

هل يجوز للزوج ان يمنع زوجته من العمل

هل من حق الزوج منع زوجته من العمل قانونا

بلاش بقى دور الملاك اللي متقمصه دا
تعالي من الاول خالص كذة
معلش يعني انا خريجة كلية قمة ومش متكافئ معايا ولا انا ولا 90 في المية من زمايلي الكليات النظرية الا لو كان ستاف جامعه وبردو ساعات مش بيحصل تمافؤ
اقولك ليه لأنكم انتو اللي بتعملو المشاكل دي بتبذلو قصارى جهدكو انكم تحسسو الست انكم أعلى منها بأي شكل
تبتدي تخلق المشاكل بأي شكل
واضح بقى بعد كل اللي قلته انها كانت شارياك
مش من حقك تقعدها في البيت لمجرد انك عاوز كدة
ابوها رباها ودخلها كليات قمة وصرف عليها اد كدة عشان تلبي رغبتك وتقعد في البيت !!
قصة بقى انها سقطت الحمل عشان الحركة فالكلام دا مش صحيح لاني دكتورة وعارفه أن من الوارد جدا نزول الحمل حتى لو نايمه ليل نهار في بداية الجواز. مش تشيلها الذنب وتكدب الكذبة وتصدق نفسك!

حكم منع الزوج الزوجة من العمل

وبعدين هيا بتحاول تقنعك بأي شكل تحقق ذاتها فبتجيب الموضوع عند صاحب العمل وكدة معناه انها بتحاول تراضيك وتقنعك بأي شكل
وبعدين كل شوية باهددها بالطلاق. وطلقتها
طيب ما تطلقها مالك كدة بتتكلم كأنك ماسك عليها ذله وفعلا انت مش باقي عليها
وبتدلعها ازاي وانت اصلا في كلامك بتقول انها بتتهمك بجفاف المشاعر
ويعني ايه متخرجيش افرض مشوار مهم واكيد قالتلك السبب بس انت مصمم ترخم عليها وتخرجها عن شعورها
انا مكنتش هارد عليك خالص بس اللي استفزني انك وصفتها بتعمل حركة غير لائقه
ياأخي اتقي الله فيه حد يتكلم عن مراته بالطريقه دي
اتقي الله لو عاوز تعيش عيشها
لو عاوز ترتاح ريحها
لو عاوز تحس برجولتك حسسها بانوثتها
لو عاوز تبقى كبير اوي في عينها ساعدها تحقق امينتها وتقول جوزي اللي بيسندني وبيكبرني
وبعدين بقى روح لدار افتاء شوف بقى انت رامي الطلاق كام مرة في الخمس سنين دول لأنك كثير الطلاق
جايز تكون محرمة عليك وترتاح من أسلوبك.

حكم منع الزوج الزوجة من العمل

هل يحق للزوج فصل زوجته من عملها

انتم الانتين غلطانين متزعلش منى بص هو أحنا كرجاله خلقنا ضيق شويا و بنتعصب بسرعه عندك كام حاجه غلط كده انتم عملتها و هى رد فعلها عليك غريب حاول تصفى من نحيتها و اتكلمه معا بعض و اتصافه و معلش خالى في دماغك انه هي مش هتتغير من يوم و ليله يعنى لسه هتغلط تأنى و انت حاول تتحمل و اتكلم معاها تانى و تالت لحد ما ربنا يصلح الحال وموضوع الفصل من الشغل أو على أساس هل يحق للزوج منع زوجته من العمل بيبقى بالتفاهم يا جماعة ومش بفرض رأي مرة واحدة فكروا تاني وشوفوا مميزات بعض كلها مش نقطة سلبية واحدة وعشان تعرف هل يحق للزوج منع زوجته من العمل لازم تكون هادئة.

هل يحق للزوج فصل زوجته من عملها

من قرايتى للموضوع شايفه ان انتوا الاتنين غلطانين فى حق بعض أولا انت بترفض ابسط طلبات ليها ثانيا هى كمان رجعت فى كلامها معاك لما كملت فى الشغل وده مرفوض تماما و انت برضو مش كل حاجه تهديد بالطلاق و ياريت بناخد موقف .. اهلها كل مره بيطيبوا خاطرك و بترجعلها عادى و دا برضو اكد عندها فكرة انها منك تغلط زى ما هى عايزه و حل المشكله حيكون فى كلمتين
انتوا الاتنبن تعتزروا لبعض عم طريقة التعامل دى لانكم ضيعتوا الاحترام اللى بينكم فطبيعى حتكلموا بعض بأسلوب وحش
فكر كويس فى موضوع الطلاق لان خراب البيوت مش يهل خصوصا ان فى طفل بينكم.

لا ما تطلقهاش سيبها زي البيت الوقف لحد ما تتربي لما تقعد في بيت اهلها فترة محترمه هتتربي وطالما اهلها عارفين الصح من الغلط
وانت اللي غلطان من الاول للآخر يا باشا لأ يعني لأ كلمتك تبقي واحدة ولما تعلي صوتها عليك تقطع لسانها مش تستني لحد ما تشخرلك وترفع ايدها عليك انت كده هتطلق هتطلق طالما وقعت من نظرها مفيش حاجة هتقيمك في نظرها تاني الا انها تنكسر ده لو انت عايزها تاني مش عايزها تاني يبقي تطلق وتخلص نفسك وتحفظ اللي باقي من كرامتك.

كيف امنع زوجتي من العمل

انت طهقتها في عيشتها ايه ده هي،عندها استعداد لتجاوب معاك بديل انها بتقولك عايزه ايه مفتقده منك ايه بس انت عنيد شايف انك لو دلعتها بتفرعن عليك انت شخص مش مرن علي فكره انت شخص عايزها تمشي علي مزاجك وبس مفيش تفاهم مابينكوا لازم حد فيكوا يتقالم علشان يعيش ويضحي براحته فاكيد طبعا هي علشان ست تضحي وتعيش الست عامله تقولك نفسي تدلعني نفسي تعمل وانت كل حاجه تروح تقول لااهلها ساعات العقاب بيولد العند مش لازم تفضحوا نفسكوا يعني ماتقعدوا مع بعض وتتفاهموا وتسمعها وتشوف هي محتاجه منك ايه وانت محتاج ايه وتوصلوا لنقطه محايده انت لو أتجوزت عشر مرات مش هترتاح،كيفية التعامل مع الزوج اللامبالي بزوجته.

طيب ما تفكر انا ليه بتستسهل تروحها بيت أبوها بدل ما تفكر تحتويها بدل ما تجرب تعملها اللي بتطلبه بدل ما تحسسها انت بقيت سندها رميها كل شويه عيد حساباتك يمكن هي ملاك وكلها انوثه بس ملقتش راجل يطلع كل طاقتها الانثويه لقت واحد بيناقر معاها فاسترجلت عشان متحسش بضعفها
ربنا يسامحك والله الست اتخلقت من ضلع ادم الأعوج احتويها بدل ما تفكر تخلص منها ومش موضوع الشغل أو هل يحق للزوج منع زوجته من العمل أنك تمنعها وخلاص وتجنب العصبية والغضب لأنهما من الشيطان.

كيف امنع زوجتي من العمل

كيف اقنع زوجي بالوظيفه

زمان كانت البنت هدفها انها تكبر جوزها وولادها وتحس انهم هما كيانها
تحس انها نجاحها من نجاهم وتحس بكل حاجه بيحققوها انها هي اللي حققتها
جوزها لو اترقي في شغله او نجح بتحس انها هيا اللي حققت الانجاز ده
فكنتي تلاقي امهاتنا سهرانين علي راحتنا وبتوفر الجو المناسب للنجاح
دلوقتي الست بقت عاوزه يكون ليها كيان زيها زي الراجل
وبتعامل الزوج بنديه وطبعا الازواج بتحس ان النديه دي بتقلل من رجولتها
او بتحس انه متجوز راجل زيه.

لان من طبيعه المرأه والرجل ان يكون الرجل قوام عليها زي ابوها
وتكون الست الصدر الحنون مثل امه
وهذا لا يعني تبادل الادوار احيانا عند الحاجه
يعني لو زوجه محتاجه حنيه امها يكون جوزها ليها ام و اب
ولو راجل محتاج تقويم الاب بالنصح والارشاد المفروض زوجته تقف جنبه
لكن راجلين في البيت مينفعوش (الزوج والزوجه المسترجله)
وسيدتين في البيت مينفعوش (الزوجه والزوج اللي لمؤخذه)
وختامها حل هذه المشكله
هيا عوزه تعيش حياتها من غير رقابه زوجيه.

كيف اقنع زوجي بالسماح لي بالعمل

يعني تنزل شغل تخرج بدون اذن جوزها وده بيترد بالرفض من زوجها حاسه بقله الاهتمام واضح كمان انها عاوزه تعيش حياه فيها حركه وواضح انه هوا عاوز حياه هاديه اسريه تقليديه ومن الواضح ان هيا حسا انها كتير علي جوزها وبتتكبر عليه وهوا حاسس انه امتلكها وهيا مينفعش يكون ليها رأي في الكلام وفي الدلع وفي العلاقه وفي المعامله والمشكله عنده هوا لانه مبيكسبش قلبها وعقلها بالمعامله الكويسه اللي تخليها تضايق من نفسها لما تزعله.

كمان هوا الراجل المسؤل عن تقويم سلوك زوجته وافعالها واقوالها مش كل ما يزعل يرجعها لاهلها اكنه واخد عربيه ولما يحصلها حاجه يرجعها التوكيل المرأه مثل فرسه بريه يجب علشان تستأنثها انك تكسب قلبها وتحسسها انك صديق مش عدو والرجل مثل الثور لما تعانده مش هيسكت وهيهيج وهتلاقي ردود فعل رهيبه مشكلتكما في قله التفاهم والاهتمام يجب ان يكسب كل منكم قلب الاخر بالمعامله الطيبه والموده والرحمه أساس الأجابة على هل يحق للزوج منع زوجته من العمل ام لا من حيث بقى القانون أم بالحب.

زوجي رافض اني اتوظف

ساعات الست لما متلاقيش حنان ودلع م الراجل بتسترجل فعلا أولا انت مش محسسها بأنوثتها ومبتعملش الهي بتحبه بدليل انها طالبته بلسانها معني كده انها لمحت كتير ونت طنشت او مخدتش بالك وبرغم كده انت محاولتش تعمل ده عشانها وقولت انا بقول البحسه وراضي ع نفسك كده وخلاص،، ثانيا ليه بترفض كتير نزولها افرض عايزه تشتري حاجه او حتى زهقانه وهي قعدت م الشغل عشانك ونت كمان حابسها انت جوزها مش مدير المدرسة وهي تلميذه عندك يعني بيقولوا للاب ساعد ابنك انه يبرك وانت مساعدتهاش انها تطيعك لان شكلك مبتخسش بها خالص لو لقتها مصره ع للنزول لحاجه ضروريه موفقتش ليه انك كده بتثبت رجولتك يعني؟! لما تلاقيها عايزه تروح عند اهلها موافقتش ليه وايه اللي هيخس عليك, إقرأ أيضاً قصص حقيقية عن الخيانة الزوجية.

هي كانت بتشتغل ومتعوده انها تاخد قرارات ف حياتها وانت كابتها خالص وأكيد نفسيتها تتأثر ،،و شكلها كان باقي عليك كتير وشكلك كنت بتجيب سيرة الانفصال كتير ع اتفه الاسباب ودي حاجه بتأثر ع نفسية الست،، انت ف كل كلامك ده مش جايب اللوم ع نفسك ف اي حاجه وشكلك م النوع اللي بيغلطش نفسه وحاسس بنفسه ومشكلته بس ومبيحسش بالآخرين،، وده ميدهاش حق انها تشتم كده بس الله اعلم باردو انت عملت ايه ف نفسيتها ونت مش حاكي او مش حاسس وهو الوصلها لكده،، وعايز اخلص هي دي حلولك وفكرتك عن الزواج الميثاق الغليظ المودة والرحمة؟!!

زوجي رافض اني اتوظف

 

زوجي لا ينفق علي لاني اعمل

الموضوع هنا بالعسك حيث هناك من يشتكي غن زوجها لا يعطيها مصروف البيت بسبب كونها تعمل في إحدى الوظائف لكن موضوعنا مختلفة واحببت ذكر هذه النقطة لتعلموها وهناك من تقدم النصيحة للزوج أن بحاول ويحتويها يعني ايه بتتفرعن تلاقي خيالك البيصورك ده حاول توصل لحلول مرضيه معاها مش كل حاجه فرض رأيك بحد متوصل لخناقه وغلط بينكم، موضوع اجابة سؤال هل يحق للزوج منع زوجته من العمل لازم يكون في ألفة بين الزوجين ولانهم سند بعضهم البعض ،في ستات بتبقي عندها شخصيه ورأي حاول تسمعها وتقتنع أحيانا وتوافق علي قرار ليها أحيانا،، ودي مش حاجه وحشه ع الفكرة الست دي بتبقي قويه حتي ف الشده هتلاقيها شيلاك وسنداك وف كل خطوه معاك وبتدافع عنك لو حد اذاك.

لا تخف من الارتباط بأمرأه قوية فقد تكون هي ف يوم من الأيام جيشك الوحيد، لا وبرغم قوتها هي ع ضعف معاك تحتاج حنانك وكلمة حلوه منك.. راعي ربنا فيها الستات خلقوا م ضلع اعوض اقرب ضلع لقلبك لو حاولت تقيمه انكسر محتاجه حنان وحب واحتواء ولين ف المعاملة لو لم تعطيها ده تنكسر حس بها وزي ما بتفكر ف اللي مزعلك انت وبس وفكر فيها انا نفسي تكون موجوده على الجروب وترد عشان نشوف الوجه الاخر للمشكله و كيف اتعامل مع ام زوجي.

هل يحق للزوج منع زوجته من العمل

في شوية تعليقات هنا مليانة وبتبين اد ايه في بغض وكراهية في بلادنا من الستات واد أيه أحنا بنمجد الراجل بس والست بتعامل منهم كأنها حشرة.. لو كان نفس التصرفات دي مبعوتة من زوجة عن جوزها كان زمان التعليقات بتقول أتحمليه واتناقشي معاه وشوفي ايه بيضايقه.. لكن لمجرد أنها ست لا يالا ندوس وندهس فيهااغلب تعليقات الرجالة وشوية من تعليقات الستات اللي مدهشة اكتر بجد.

ولا بصوا ايه مضايقها ولا ايه غلطات الزوج اللي باينة جدا جدا من بين السطور وهو بيحكي وبيحاول يختصرها عشان ما يبانش ان هو وصلها لكتير من اللي قاله ده ان كان بس اللي حكاه هو اللي حصل.. لكني اشك ان في كمان حاجةً ناقصة ما قالهاش وهي اللي وصلتها لكل ده
حسبي الله عالمجتمع كله برمته.

أهم كلام عن الزوجة التي تريد الشغل

حاول تحافظ علي بيتك وزوجتك
اتكلموا مع بعض تاني وتالت
كل واحد فيكم يحاول يقرب للطرف التاني ويتنازل شويه
هي مش معركة ومين اللي حينتصر في الآخر
اعطيها فرصة تانية ودايما افتكروا ان المودة والرحمة والاحترام المتبادل أساس العلاقة الزوجية
وربنا يوفقكم ويؤلف بين قلوبكم ويبعد عنكم الشيطان يارب وبلاش تعصب في هل يحق للزوج منع زوجته من العمل
لأن الحال بيتختلف وممكن خايفة تزهق من الجلوس بمفردها في البيت.

ملاك ماشاء الله والجناحات بتخلط في الدنيا
نصدق احنا ازاي ان في ست بكل الصفات السيئة دي وانت بنفسك بتقول كنت شايفها ملاك …ايه فجأة كده قلبت شيطان؟وبعدين خريجة كلية عملية واخدها تقعدها في البيت ليه؟ماتتجوز من الأول اللي قاعدة في البيت وتريح نفسك وتريح البشرية كلها.

هى بقى الشيطانة ال بتعمل كل ده من غير اسباب
انما انت ملاك بجناحات صح.
يا بابا لكل فعل رد فعل ومفيش واحده هتوصل مع جوزها للدرجه دى من فراغ انت شخص مستفز وعايز تعيش ف دور الضحية وانا شخصيآ متعاطفتش معاك فى ولا حرف كل الحكاية ان انت مش عايزها تثبت نفسها وتبقى حاجه ف متشتغلناش احنا بقى وياريت فعلا تطلقها علشان تريحها هى.

مراتي عايزة تشتغل بعد الزواج

بص حضرتك انا قريت المشكلة كلها و مش شايفة غير رد فعل فين الفعل بقى !! يعنى انا شايفة ردها هيا مش شايفة ايه اللى انت قولته يخليها تعمل كده .. بص انا مش ببرر ليها على اللى بتعملوا ده بس عايزة اعرف ايه اللى انت عملتوا او قلته يخليها توصل للمرحلة دى .. انا هقولك حاجة اخيرة و سورى ف اللى هقوله ده انت عمال تقول انها راجل راجل راجل على فكرة الست مش بتتقمص شخصية الراجل عير لما بتبقى مفتقدة الحاجة دى ف حياتها وإقرا أيضاً التعامل مع الزوجة العنيدة 11 نصيحة في كيفية مقابلة الزوجة العصبية.

تدخل الاهل في مشاكل الزوجين

مش المفروض كل مشكله بينكم يعرفها اهلها وتدخلهم بينكم. انت كده متجوزها برعاية اهلها، المفروض هي خلاص بقت بتاعتك انت وانت ال تعيد ترتيب شخصيتها بالطريقة ال تتلاءم مه شخصيتك وتقربوا لبعض، لكن تعمل زي التلميذ ال كل ما زميله يقوله كلمه يجري ع الاستاذ يشتكي؟؟ التدخل ده مش هايجيب نتيجه وانت تقدر تعمل قوانين ف البيت ولما تخالفك يبقي فيه مناقشات وكلام وعقاب – مش بدني طبعا – يعني هاتخرج من غير اذنك يبقي مش هاتروحي لاهلك الاسبوع ده… وبعدين ليه التحكم فيها طالما طلبت منك تخرج وانت عارف هي رايحه فين؟؟ هي البنت بتتجوز عشان تفقد حريتها؟؟ لو خروجها مافيش منه مشكله يبقي خلاص… ماهي مش الحارس بتاع البيت برضو وكويس انها مبتقولكش خرجني وفسحني ولذلك هل يحق للزوج منع زوجته من العمل مبني على التفاهم والحب وبخصوص الفيديو للشيخ محمد حسان من يوتيوب هنا.

كمان انت من أول يوم بتقارن بينك وبين كل ال هي تعرفهم ليه؟ زعلي ولا زعل صاحب الشغل، مصلحتي ولا مصلحة الدكتور قريبك؟ هي المطلوب منها تنسي كل الناس ف حياتها السابقة وتفكر ف مصلحتك انت بس؟؟ ده بيحصل بالتدريج مش ف سنه واتنين. علي ما تتأقلم مع حياتها الجديدة معاك. ابعد اهلها عن مشاكلكم لانهم هما ال ربوها بالطريقة ال مش عجباك اصلا يبقي متخيل انهم هايساعدوك ازاي؟؟ إقرأ أيضاً كيف تتعامل مع خطيبتك العصبية

ودلعها يا اخي هو الرجاله المصريين عموما بيخافوا يدلعوا زوجاتهم ليه، اما عن الكلمه ال قالتها ومحاولتها رفع ايدها عليك وصوتها، فدي كلها اختبارات عشان تعرف حدودها معاك … حط قوانين وعرفها ان لو عملتي كذا هايبقي العقاب كذا.

وبرضو مش ضرب ولا تهديد بالطلاق ولا ارجعي بيت اهلك هي مش بضاعه لسه ف الضمان لو حصل لها حاجه هاترجعها، وبعدين انت جبت المفيد من الاول، انت مكنتش عايزها وقلت لها اكتر من مرة كل شيء نصيب وكانت العائلات بتتدخل لاتمام الزواج. ياريت تشيل فكرة الطلاق من دماغك لانك عامل زي واحد مش عارف يقفل الباب ولا يفتحه، مواربه فلا هو نام مطمن ولا خرج منه.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.