الرئيسية / موضوع / طريقه تنظيف العصافير هل يستحم العصفور اصلا

طريقه تنظيف العصافير هل يستحم العصفور اصلا

طريقه تنظيف العصافير هل يستحم العصفور اصلا لو عايز اربي عصافير من غير عنايه يبقى ده اكبر غلط عشان كده في المقوله دي هقدر اقول لك شويه معلومات مهمه جدا بخصوص النظافه الخاصه بهم من غير ما تتعب قوي عشان تقدر تحافظ عليهم وتتاكد ان هم صالحين للعيشه في البيت.

طريقه تنظيف العصافير

بصي يا غالي اول حاجه لازم تتاكد ان القفص اللي هم بيعيشوا جوانا نظيف لان ده بيقعد فتره كبيره جدا وممكن تدخل جواها مجموعه مختلفه من العصافير عشان كده لازم يبقى عندك محلول مائي مخفف مع الصابون الطبيعي اللي هو بيبقى ما فيش ضرر منه وتغسل وتجفف القفص وممكن كمان في صابون للعصافير نفسها عشان تتاكد ان ما فيهاش اي ملوثات على الريش او اي حاجه بتطلع منهم.

مش لازم يعني قوي تكلف نفسك يعني انا مثلا كنت قبل كده تبقى ربي عصافير الزينه وما اشتريتش المحلول المائي ده ولكن كنت بتابع العصافير بتتعب ولا لا بحاول اهوي عليهم وتابعي نصائح اللي جايه دي مهمه جدا برضه.

ثاني حاجه عشان تقدر تكون محافظ على نظافه عصافير الزينه في المنزل بعد الصلاه على سيدنا محمد ان انت لازم تكون مرتب القفص صح ما تكونش حاطط جواه حاجات كثيره جدا خصوصا في الفصل الصيف هم بيحبوا الهواء ويخشوا ينفشوا فيهم ولو لقيتهم كل شويه يفتحوا جناحاتهم كده ويسمحوا ان الهواء يدخل جواه فتاكد ان هم ممكن يقولوا حرارين الجو حر يعني.

ثالث حاجه بقى في تنظيف العصافير حاول تكون بتوفر لهم حاجات نظيفه ياكلوا فيها ويشربوا منها يعني مثلا الاكواب اللي هي بيوضع فيها المياه واغسلها كل فتره عشان ما يبقاش فيها فيروسات او اي بكتيريا او اي حاجه بتبقى يعني حاجه جواها وحاول قدر الامكان يكون الاكل بصفه يوميه ما تسيبش اكل متراكم عشان ما يبقاش عرضه للعفن.

هل يستحم العصفور

من النصائح المهمه جدا برده الاستحمام يعني يحاول ان انت تسيب لهم حاجه كده يدخلوا جواها وهم بيعرفوا يستحموا كويس من غير تدخل منك لانهم اصلا بيعيشوا بره يعني وهتلاقي حتى العصافير اللي بيعيشوا على الاشجار اللي في الشوارع بيعرفوا يستحموا في الميه اللي بتبقى موجوده عشان يقللوا درجه حراره جسمهم خصوصا في الحر يعني ودي من اهم الحاجات طبعا اللي بتبقى مهمه عشان تضمن نظافه عصافير الزينه في البيت خصوصا في فصل الصيف.

هل سمك الزينه ياكل كل يوم

ممكن تسيبي العصفور وتجرب هل هو هيقدر يعرف ينزل لوحده ويستحمى ولا لا وما تحاولش ان انت تقدر تملا القاع بتاعه القفص بالميه لا حاول تحط جنبه وانت حاجه يقدر هو ينزل ويطلع منها بس حاول تتابعه كده في الاول.

نصائح في نظافة عصافير الزينة في البيت

لازم يبقى ليك عندك ملاحظات برده عشان تضمن ان عصافير الزينه نظيفه وانت تتعامل معاها يعني مثلا ما تبقاش ايدك فيها اي ملوثات او اكل او اي حاجه انت كنت شغال بيها وتخش تمسك العصافير وتنظف مكانهم والكلام ده كله حاول انت تقدر تغسل ايدك قبل او بعد التعامل معاهم ويفضل طبعا تغسل ايدك في حالتين عشان تقدر ان انت تحافظ على نفسك وعلى نظافه العصافير في المنزل وتبقى ما فيش اي عدوى منتقله اليهم.

رابع حاجه بعد الصلاه على سيدنا محمد ما تنساش ان انت لازم توفر لهم البيئه  اللي هم يعني قدر الامكان بيعيشوا فيها قبل ما انت تحطهم في القفص ودي برده نقطه تعتبر جانبيه في تنظيف عصافير الزينه ويكونوا مريحهم عشان دي روح هتتحاسب عليها وما تجوعهمش وابعد عنهم اي طعام ادار او اي ادخنه تسبب لهم اي اضرار.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *