الرئيسية / موضوع / كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته

كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته

كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته انا اترددت كتيىر اني اكتب المشكلة هنا هي خاصة بواحده عندها مشكلة في التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته باستمرار وللأسف هذا كان في فترة الخطوبة واستمرت بعد الزواج وكتب الكتاب وانا هنقل ليكم قصة حقيقة عشان تدعو الي صاحبة المشكلة وكتبوا أو تدعولها بالحل.

بس فعلا دماغي وقفت عن التفكير انا متجوزه من عدة سنين ومخلفه الحمد لله وكنت بحب جوزي من ايام قبل قبل الجواز، كنت بحبه جدا كان كل حياتي مشوفتش غيرو ومعرفتش غيرو كان بيحبني وبيغير جدا عليا كنت بسمع كلامه في كل حاجه متلبسيش حاضر متحطيش متسلميش متخرجيش حتي الضحك مبضحكوش لو لقي تليفوني انتظار تبقي ليله سودا ليه وازاي وتقفلي اما ارن وكل ده.

كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته

كان ممكن يضربني في الشارع لمجرد ان حد يعاكسني منا اللي مديالو الفرصه وعشان محدش يتكلم امااتعاكست اتعاكست بعبايه يعني لاضيق ولا محزق، كان ممكن اشوف دم علي قميصه في مشكله وابقي خايفه عليه واقولو اي ده يزعقلي ويتنرفز عليا وانا بطمن عليه لحد ماانفجرت مره وحده وقولت مش عوزاه ومش عاوزه اشوفو وبكرهو وهو كان يقولي وانا مش هسيبك وهفضل معاكي اول ماقلبت عليه بقي بيسايسني  فما هي كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته وكل اللي حواليا ضغطو عليا وهتسبيه ليه ومعرفش اي لحد مرجعتله.

كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته
كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته

جينا في تجهيزات الفرح خلانا نكتب الكتاب سُكاتي لا اغنيه ولا زغروطه ولااي فرحه اصلا عشان محدش يعملنا عمل متفهمش ازاي وفي الوقت ده امي كانت مريضه مكنتش عارفه افكر ولااخد قرار اصلا وكتبنا الكتاب وبعد كتب الكتاب جه عشان يبوسني قدام الناس قولتله لا واتكسفت فعلا، قام زقني وقالي تحرمي عليا من اولها وزعلت وعيطت وخلاص علي كده عشان كده بقول كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته.

الزوج الذي يهين زوجته امام اهله

جينا بقي نتفق في الفرح اقوله نرقص سلو علي ك يقولي مش هنرقص اصلا اقوله بابا هيدخلني القاعه يقولي لا ومينفعش ومعرفش اي اضايقت وقولتله حرام عليك قالي لو حصل كده هكسر فرحتك وهكسرك سكت في ياجماعة كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته وكملوا وقولوا الحل.

يوم فرحي اللي بتتمناه اي وحده ومبتنسهوش من الفرحه كان عزا بالنسبالي وموت روحت الكوافير ملقتش فستاني فستاني الجديد خرج من الاتيليه الساعه الثالثة والمفروض امشي بهد كام ساعة بسيطة واغمي عليا وتعبت وفين وفين طلعو فستان تاني ومضطره البسه خلصت متاخر وطلع بدل ميقولي كلمه حلوه وهو بيخدني تؤ طلع شتم الكوافير والناس ونزل وسابني نزلت لوحديك فما هي يفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته ده حتي التصوير مكنش عاوز يتصور ونزلت واتزفيت لوحدي وانا مكسوره.

مشينا علي القاعه ابويا بيمسك ايدي عشان يدخلني قالو لا والعلتين اتخانقو مع بعض وبقيت في صدمه بجد واغمي عليا بفستاني اها والله بفستان فرحي وقعت
وعلي مافوقت ولازم اكمل الفرح واتبسط اصله مش هيتعوض من موضوعي كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته.

بدور علي حماتي مش موجوده واكتشفت انها في المستشفي ومشينا من الفرح وقولت لجوزي وديني اشوف ماما وروحت وبقيت تحت رجلها واعيط واقولها قومي جالها جلطه وشلل او بمعني اصح اتعملها ربط ربطها في لسانها واتفكت تاني يوم بشيخ وكده فما حل  كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته.

حماتي بعد شهر عاوزه تبني لابنها شقته فوقي وهتعمل اكل وخدمه للصنايعيه قولتلها تعالي ده بيتك مش بيت ابنك وجت وطبخت وانااتبهدلت واتمرمطت اد كده
وحملت بعد شهور عشان كده تنصحوني كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته يا جماعة.

الزوج الذي لا يقدر تعبي زوجته

واول حملي سلفي خرج من الجيش وشيلته فوق راسي هو وضيوفو واكل وشرب ومكلتش بحد ابدا وفتحت بيتي للصغير والكبير وجه في مره خد الصب بتاعي وطلبته منه رماه ف وشي وسبلي الدين وبهدلني وقدام حماتي ومقلتلوش عيب حتي ولا غلط حماتي مبتشوفش ولادها غلطانين وقولت لجوزي معملش حاجه كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته جوزي سلبي جدا مبيحلش اي حاجه ولا بيتصرف وسكت واستحملت.

التعامل مع الزوج الذي يهين مراته

مشكلتي مع جوزي بارد في مشاعره مبيقوليش كلمه حلوه مبيحضنيش ولا بيطبطب عليا ويقولي مالك مش مأثره معاه ف اي حاجه حقوقو الزوجيه بياخدها بل انابطور واغير لبس واوضاع وكل حاجه بعملها مباثرش في حاجه بس في العلاقه المهم هو وبس انا لالا
مش مهم اتبسط ولالا ارتاح ولالا المهم هو واتكلمت مافيش نتيجه للكلام ولا تغير هو هو فما هي طريقة وكيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته.

كيف اتعامل مع زوجي الذي لا يحترمني

جوزي ممكن يزعقلي في الشارع ويزقني ولو ضحتك يزعق ولو سمعت اغنيه وبغني معاها يزعق ويقولي احترمي نفسك كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته حتى لو اتكلمت في التليفون في الشارع متتكلميش دايما، بيقل مني في اي مكان مبسمعش منه كلام حلو امادخلت اولد بنتي مكنش جمبي كان علي القهوه مش معايا.

خالي كان بيعيط وخايف عليا والناس فكرينه جوزي اللي خايف عليا جوزي بيخوني اها بيخوني ع النت ويكلم بنات وكلام وسخ وصور قذره وأما اتكلم معاه يقولي بهزر مافيش حاجه في دماغي عشان كده طالبة كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته ده جوزي وصل بيا الحال اني اخد علاج للاكتئاب بسبب الي بشوفوا وبسبب معامله حماتي الخرا ليا وتجريحها فيا ولو عندها تقول لابنها طلع اللحمه وكلها انت ولو ابنها تعب تقولي قطر يقطعك زي ماابني تعبتيه وانا مالي انا بس قولولي ذمبي اي.

اماعرفت في بطني بنت بقت تعيط للجيران وتقول نفسي في ولد ورتني الويل والعذاب والله وحاجات كتير اوي حملت في بنتي التانيه علي طول وقولت لجوزي استني بس شويه لحسن ماما هتبقي عاوزه ولد وهتتعب اعصابي انا، اقرا ايضا وكيفيه التعامل مع الزوج اللامبالي بزوجته.

كيف اخلي زوجي يحترمني ويسمع كلامي

نزل وراح قلها وانهارت وتعبت لحد مجتلي جلطه وبؤي اتعوج واناحامل وقالولي حاله نفسيه واستحملت من غير اي علاج عشان مموتش اللي في بطني جالي السكر والضغط وعلي طول تعبانه وبعلق محاليل ومضغوطه وقاعده عند ماما عشان محدش هيشلني ولايخدمني غيرها فهل كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته صعبة من النوعية ديه.

الاقي جوزي بيكلم صاحبه وبيتفقوا عشان يتجوز عرفي عليا وبيكلم بنات ونسوان وحاجه قرف عليا واناكاتمه في نفسي لحد مولدت قبل معادي ونجيت باعجوبه انا وبنتي منها بردو كان في الشارع م معايا وانابولد مكنش بيجي يطمن عليا بنتي نزلت عندها القلب بسبب ارتفاع السكر وحرقه دمي واتعذبت بيها بسبب سوء طريقة التعامل مع الزوج.

زوجي لا يحترمني ويشتمني

وهو ولا هنا بناتي الاتنين معملتلهمش سبوع مبيخلنيش اتصور معاهم يقولي ملهاش لزمه في عيد ميلاد بنتي مش مهم تتصورى مش مهم تلبسي مش مهم كل حاجه عنده، كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته ما هي مش وقتها لو بنت عيطت وانابسرحها يقولي سبيها كده لو بنت عملت غلط ولاشبطانه في حاجه غلط يديهالها عشان تبطل زن وخلاص مبيربيش.

بقي يمد ايده علي كتفي جامد وضرب بيوجعني بس اذاه النفسي ليا اكتر من الضرب بالاقلام بالجفا والمعامله الوحشه والكلام المعسول للي بره وانا لا تعبت بجد واعصابي تعبت منه، اخر حاجه عملها كنا في الشارع ومروحين ومعاه شنطه رمهالي في وسط الطريق وخلاني اوطي واجبها في الشارع واناشايله بنتي وانااقسم بالله معملت حاجه عشان يعملي كده، كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته ايه الحل.

زوجي لا يحترمني هل اطلب الطلاق

اناعارفه طولت عليكو بس لازم احكلكو كله عشان تعرفوا انا طالبه الطلاق منه اناغلطانه في القرار ده ولا ليا حق اعيش شويه بدل المرض اللي انافيه ده، انا تعبت فعلا وحاولت اكلمه كتير عشان يتغير مبيتغيرش خالص اعمل اي بس اعمل ايه في كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته عشان تبقى طريقته احسن في التعامل مع مراته.

وعلي فكره رغم اللي حكيته في حاجات كتير محكتهاش
قولولي اعمل اي واتصرف ازاى اها وكمان بيتفرج علي افلام وكده يعني انا هتجنن مش عارفه اناعملت اي عشان يعمل كده فحد يدلني كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته كده.

كلام وكلمته كتيررر واهلي ادخلوا كتير وكلموه بالزوووق وهو مبيتغيرش ومره ضربني بالاقلام عشان كنت عاوزه اروح معاه فرح صاحبه بدل مااقعد لوحدي وقفلت الباب وقولتله ليه مش عوزني ليه بتستعر مني ليه
ضربني بالاقلام والله.

انا شكلا مش وحشه خالص يمكن تقولو قرفان مني
المفروض انه بيحبني من سنين وعوزني مش عارفه اعمل اي وهل قرار الطلاق ده صح ولا غلط بس اناتعبت
عاوزه اقولكو اني تعبت من كام يوم وقلبي كان هيقف وبقيت اقولو الحقني باي دكتور هموت متحركش قومت لبست وجايه انزل لوحدي يقولي راحه فين قولتله اشوف حد يلحقني قلبي هيقف من كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته.

كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته
كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته

يرد ويقولي مشوفتيش حد يلحقك من بدرى ليه ما كنتي تحت هو اللي انا بقولوه ده طبيعي وعادي عادي اني مسمعش كلمه حلوه من جوزي وعادي انه ميدنيش حقي الشرعي ويشوفني عاوزه اي زي منا بشوفوا، عادي انه يستخسر فيا لبس اجيبه ولا حاجه وانا مدبراله بيته جدا فهل كدهل ما اقول كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته عشان الغير يتعلم.

عنوان الموضوع كيفية التعامل مع الزوج الذي يهين زوجته عليه ف حاجه اناحاسه اني هتجنن انا عملت اي عشان المعامله دي بقيت عاوزه اطفش ف اي مكان بعيد معرفش حد فيه ولا حد يعرفني عاوزه اقعد لوحدي من كتر التعب عارفه ان قرار الطلاق صعب ف مجتمعنا ده بس أعمل اي لو عندكو حل غيرو قولولي.

رد المسؤولين في موقع ان هذا الزوج لا يخاف الله و انه سوف يسال عما يفعل فلقد وصى رسول الله صلى الله عليه وسلم بالنساء قبل وفاته، أما عن كيفيه التعامل مع الزوج الذي لا يحترم زوجته يجب ان يقوم بمراجعه نفسه و ان كانت الحياه بينهما مستحيله فلا يجب الاستمرار بعد استشارة كبار العائلة.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.