الرئيسية / موضوع / سبب طلاء الطائرات باللون الابيض أسرار جميلة

سبب طلاء الطائرات باللون الابيض أسرار جميلة

سبب طلاء الطائرات باللون الابيض أسرار جميلة فهل سالت نفسك يوماً لماذا لون الطائرات أبيض لازم تعرفها لان اللون الابيض في الطائرات لماذا هو بالذات من بين كل الألوان الاخرى في بقية طائرات العالم.

سبب طلاء الطائرات باللون الابيض

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته روبرت كاندل المدير التنفيذي السابق الخطوط الجويه الامريكيه صرح بتصريح غريب جدا قال ان الشركه وفرت في السنه 40000 دولار يعني حوالي 600 الف جنيه مصري.

عشان ناقصه من الوجبات اللي كانت بتقدم للمسافرين على الرحلات الجويه زيتونه واحده بس وكانت تصريح ده قوي جدا وقتها ازاي الزيتون قطره توفر اكثر من 40000 دولار ودي اول نقطة في معرفة سبب طلاء الطائرات باللون الابيض في العالم كلة.

اشمعنى لون الطائرات الابيض هو اللون اللي مسيطر على الطائرات في العالم كله وايه علاقته بالزيتونه عشان كده النهارده موضوع حلقتنا سبب طلاق الطائرات باللون الابيض و لو انت اول مره تشوف لنا منزلهاش تعمل الاشتراك في القناه وتفعيل الجرس عشان تقدر توصل لك حلقتنا اول باول اهلا بكم انا عمر عبد الرحمن.

لماذا لون الطائرات ابيض

كثير جدا بنشوف الطائرات معلقه في الجو باللون الابيض او بنشوفها في التلفزيون او على مواقع الانترنت المختلفه لكن عمرك سالت نفسك اشمعنا اللون الابيض هو اللون المسيطر على الطائرات كلها يعني ممكن نلاقي شركات مختلفه.

لكن قليله جدا زي مثلا الشركه الخطوط الجويه النيوزلنديه اللي عشان تقدر تعمل لوحه اعلانيه لاحد الافلام المشهوره عملتها على احدى الطائرات البوينج 777 وفي شركه في جنوب افريقيا دهنت لون الطائرات الخاصه بها اللون البرتقالي الفاتح وهي شركه مانجو.

واخيرا في شركه الخطوط الجويه الصيدليه الاس 7 اللي عملت على طلاء الطائرات الخاصه بها باللون الاخضر لكن دي نسبه منخفضه جدا عن اغلب الطائرات المنتشره في العالم كله في اشمعنا الاول الابيض هو اللون المسيطر.

ارخص لون في العالم هو اللون الابيض

من اول اسباب استخدام اللون الابيض على الطائرات ان هو يعتبر من ارخص الالوان واقل تكلفه لان مثلا لو لقينا الطائرات البوينج المشهوره جدا هنلاقي ان الطلاق الابيض بيخلي وزن الطائره يزيد من بين 250 الف كيلو لحد نصف طن.

وبالتالي كل الاوزان الزياده دي بتخلي الطائره تستعمل وقود اكثر وبالتالي فهذه اول غجابة من سبب طلاء الطائرات باللون الابيض.

وهنا نرجع لموضوع الزيتون اللي تكلمنا عليه في اول الحلقه اللي شالته الطائرات من الوجبات اللي كانت بتقدم ها للمسافرين متخيل ان زيتون واحده كانت بتتحط للمسافر في الرحله ومنعوا يحطوا الزيتون دي وفي الاخر له ان الطائرات وفرت وقود بالنسبه 40000 دولار.

ما هو سبب اختيار اللون الابيض للطائرة

عشان كده اللون الابيض يعتبر اخف الالوان اللي تقدر تستخدمها وبالتالي هيوفر في وزن الطائره الكلى و هيخليها تستهلك وقود اقل والشركات تقدر توفر وبالتالي ده سبب طلاء الطائرات باللون الابيض ايضاً. هل تعرف السعرات الحرارية فى اللب السورى

من الاسباب الثانيه اللي تخلي الشركات تشتغل باللون الابيض على الطائرات ان اللون الابيض اكثر الالوان اللي بتضر درجه حراره الشمس وما ان الطائره بتطير في اشعه الشمس المباشره.

وعايزين يقدروا يمنعوا وصول درجه الحراره المرتفعه من خارج الطياره لداخل الطياره وبالتالي سبب طلاء الطائرات باللون الابيض هو التوفير للمال.

لماذا لون الطائرات أبيض

فبالتالي بيستخدمه اللون الابيض اللي بيقدر يعمل انعكاس لنسبه كبيره جدا من اشعه الشمس اللي الطياره بتتعرض لها اثناء التحليق بجانب الطائرات يتم استخدام انواع مختلفه من البلاستيك و المواد المركبه زي الياف الكربون والالياف الزجاجيه في تصنيعها ولازم يحموها من التعرض لاشعه الشمس لاكبر قدر ممكن.

ومن اكبر القطعه واهمها اللي تقدر تحافظ عليها في الطائره هي المقدمه الخاصه بها واللي على شكل مخروط ودي بيبقى جواها الرادار الخاص بالطائره ومساحات التحكم المصنوعه من المواد والمركبات طب يتم طلاق جميع المخروط باللون الابيض او اللون الرمادي الفاتح عشان يقدروا يحموها من اشعه الشمس وارتفاع درجه الحراره فيها.

لماذا الطائرات لونها ابيض بالذات

لو تقدر لو تعرفي مثلا الطائرات الكونكورد تعتبر من الطائرات القويه جدا لدرجه الحراره فيها هتزيد لانها تعتبر سيئه جدا وبالتالي اعملها لون ابيض مخصص لها عشان يعتبر من اقوى الالوان اللي تقدر تعكس اشعه الشمس.

لانها بالكثير بسرعه كبيره جدا وعلى مسافات طويله وهذا سبب طلاء الطائرات باللون الابيض برضه.

الخطوط الجويه البريطانيه صراحه وقالت ان الطائرات الخاصه بها تستمد قوتها من اعاده تسخين المحرك وبالتالي ده بيخلي درجه حراره الطائرات الكونكورد توصل ل 127 درجه على مقدمتها المخروطيه وعلى الجوانب الخاصه بالطياره.

لكن الطلاق الابيض المخصص الى يتم تصنيع الطائرات الكونكورد ساعه بشكل كبير جدا على عكس درجه الحراره وكانت قدره العكس الخاصه بها للحراره وصلت لاكثر من 80 في المئه عن استخدام اللون الابيض العادي اللي فيه نسبه العكس بتوصل 50 في المئه.هل الشهر العقاري يعمل يوم السبت 

الأبيض لون مفيد في صيانة الطائرات

من اهم استخدامات اللون الابيض في الطائرات وهو معرفه اي وجود لتسريب الزيت او الوقود فيها بجانب لو فيه اي شروخ في جسم الطائره بتبان بشكل كبير جدا لون الطائره ابيض اكثر من اي لون ثاني.

بتستخدم شركات الطيران اللون الابيض عشان هي سهلة جدا لو الطياره تعرضت لحادث او فقدت بتبقى سهله جدا ان هم يلاقوها في عمليات البحث والانقاذ اكثر من استعمال الالوان الثانيه وإجابة اخرى على سؤالكم سبب طلاء الطائرات باللون الابيض.

الامر الغريب جدا اللي بيخلي شركات الطيران تشتغل باللون الابيض على الاجسام الخاصه بالطائرات بعيدا عن الالوان الثانيه وهي تقليل الحوادث اللي بتتعرض لها الطائرات من خلال الاصطدام بالطيور اللي بتطير في الجو لانهم لا ان الطائرات كلما كان لونها قاتم او غامق كل مادا هيعمل على خفضه نسبه رؤيتها من جانب الطيور. فائدة اللب السورى فى التخسيس 

وبالتالي يسهل عمليه الاستخدام ما بين الطيور والطائرات وكلما كان اللون فاتح كل ما الطيور بتعرف وتشوف الطائرات وبتحاول تجنبها قدر الامكان و تقلل نسبه الحوادث اللي بتحصل من جانب الطيور من سبب طلاء الطائرات باللون الابيض.

وعشان كده النهارده قضيه كانت الاجابه ايش معنى اللون الابيض هو اللون المسيطر على الطائرات في العيال هم كلهم اتمنى تكون الحلقه عجبكم ما تنسوش تعملوا لايك لحالها عشان ترجعونا هنعملوا الحلقه اللي جايه و عايزكم تكتبوا في الكومنتات عايزين الحالها انت جايه نتكلم عن ايه اشوفكم على خير انا وفريق العمل والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.